Het lijkt erop dat heel wat arme landen (bv. in Latijns-Amerika, Afrikaanse landen,...) het moeilijk hebben / moeilijk zullen hebben om de coronacrisis in te dijken wegens een verzwakt gezondheidssysteem. Daarnaast ziet zelf-isolatie (aka ‘blijf in uw kot’) er heel anders uit als je toegang hebt tot stromend water, voedsel, een woning of een kamer voor jezelf, dan wanneer je leven zich voltrekt zonder dit alles en in één ruimte die je met de hele familie deelt. De link tussen onze Westerse superioriteitspositie en bepaalde gevolgen van de coronacrisis is niet ver te zoeken... Ook bij de klimaatcrisis wordt gesproken over een ongelijke verdeling. Landen die het minste schuld treffen aan de opwarming van de aarde, dragen vaak de grootste gevolgen. Het westen kampt met een klimaatschuld. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan rechtvaardig verdeeld worden tussen het Globale Noorden en Globale Zuiden? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat de rekening van een klimaattransitie op een rechtvaardige manier betaald wordt?

Afgelopen zomer ben ik naar Guinee geweest voor een project van YOUCA ( nog zo’n top organisatie naast globelink) en heb daar een lokale klimaatactiviste ontmoet. Ze vertelde me heel wat over hoe dat mensen in haar land eigenlijk helemaal niet op de hoogte zijn van duurzaamheid, hedendaagse milieuproblemen en “opwarming van de aarde“. Als activiste houdt ze een blog bij om mensen zoveel mogelijk bewust te maken van deze ingrijpende crisis aangezien protesteren tegen het corrupte beleid te gevaarlijk is als vrouw. Bovendien zou volgens huidige demografische voorspellingen Afrika het meest bevolkte continent worden. Nog steeds heerst er een grote “drang” in de Afrikaanse populatie om zoveel mogelijk kinderen te hebben omwille van de hoge kindersterfte (die nu wel daalt) om zo genoeg kinderen te hebben die voor je kunnen zorgen op je oude dag (pensioenen en verzekeringen zijn maar nauwelijks aanwezig). Deze overbevolking die gepaard kan gaan met een enorme “klimaatcrash“ zou kunnen verholpen worden door in te zetten op duurzaam onderwijs. Daar kunnen jongeren leren over hun rechten, anticonceptie en ook over wat klimaatopwarming inhoudt en teweeg kan brengen in hun persoonlijk leven. Onderwijs meer mogelijk maken voor vrouwen zorgt ook voor emancipatie en kan de nakende overbevolking in Afrika ook tegenhouden omdat geleerde vrouwen minder kinderen baren. Als overheid vind ik het dan ook belangrijker om in te zetten op specifiek duurzaam onderwijs in het globale zuiden ipv de corruptie bij de overheidsinstellingen te stimuleren via inefficiënte, hypocriete ontwikkelingssamenwerking. Shrinking space en corruptie als overheid aanpakken is dus ook volgens mij essentieel. Op die manier geef je burgers en het middenveld in het globale zuiden de kans om zelf op te staan, hun rechten te verdedigen en zich in te zetten voor o.a. klimaatmaatregelen. Want wees gerust, mochten burgers daar evenveel rechten en kansen krijgen als wij hier kunnen zij zeker even veel of wie weet zelfs veel meer als wij westerlingen bereiken. (sidenote, dit is misschien wel lichtjes naast de vraag?)