google-site-verification=Zw2gv4l28gIkOdKLm7hxlQ3ICO15bqep7SduYTK1PSA They Did Whaaat?! | Globelink
top of page
cover.jpg

Globelink en Tumult presenteerden trots hun befaamde eindejaarsconferentie in 2020 en 2021 in een coronajasje!

Had je geen idee wat de jeugd allemaal uitspookten in de afgelopen maanden? Alles behalve lockdownfeestjes, dat is een zekerheid! Maar wat deden die plezante jongeren dan wel? AWEL. KEI TOFFE DINGEN! Die projecten werden met heel veel plezier in de kijker gezet. #trotsopjeugdwerk 

Een hele week lang presenteerden we elke dag één van de jongerenprojecten. Dagelijks zag je op deze pagina dus een nieuw, megacool project.  

Op ons grote THEY DID WHAAAT?! slotevent op zaterdag 19/12 toonden we jullie onze online expo. Je kwam er meer te weten over de projecten en kon vragen stellen aan de jongeren die meededen.

De projecten:

Other Talk

Met het project ‘Other Talk’ onderzoekt StampMedia met de KU leuven (en steun van Porticus) hoe jongeren naar media en migratie kijken en op welke manieren ze informatie verwerven. En Tumult werkt ook mee! Voor het project zijn enkele straffe vrijwilligers, elk met een vluchtverhaal, naar verschillende scholen in Vlaanderen getrokken. Meer dan 500 leerlingen gingen in gesprek met een van de jongeren en de onderzoekers van de KU Leuven. 

KRAS (Globelink)

pasted image 0.png

KRAS is een supercool discussie- en rollenspel voor jongeren uit de derde graad secundair onderwijs. Elk jaar debatteren de jongeren over een mondiaal thema, Vorig jaar werd het krasjaar rond Klimaat abrupt afgebroken. Hierdoor kon het Plenum(b)XL, het grote slotevent waar de jongeren in debat gaan met Vlaamse politici, jammer genoeg niet doorgaan. Wij bleven niet bij de pakken zitten en wouden toch de stem van de jongeren naar de politici brengen! Dit deden we door onze corona-klimaatweek, waarin de jongeren toch in debat konden gaan en er aanbevelingen werden geformuleerd.

unnamed.png

Ook dit schooljaar heeft het virusje ons flink in zijn greep. Desondanks zijn we toch van start gegaan, dit jaar rond het thema ‘Identiteit’. Met heel veel flexibiliteit en aangepaste trajecten, slagen we er zo toch in de jongeren kritisch te laten kijken op het thema identiteit in de wereld, België en eigen gemeente.

Met Globelink blijven we natuurlijk niet trappelen en zijn dus al volop bezig met het krasthema van volgend jaar: ‘Ongelijkheid’. Hoe konden we jongeren hierover bevragen in een jeugdwerk dat in code rood zit? Zij mogen niet naar ons komen, dus gaan wij naar hen! We pakten onze fiets en gingen jongeren over heel Brussel en Vlaanderen bevragen over ongelijkheid in de buitenlucht, vlakbij huis. Hier maken we een reportage van ‘Equal Ri(ght)de’. Geniet alvast van ons voorproefje!

Babbelbuddy's (Tumult)

babbelbuddys_0_0.jpg

De maatregelen om het COVID-19-virus (corona) tegen te gaan zorgen ervoor dat we onze contacten moeten beperken. Gewoon een babbeltje kunnen doen, eens iemand nieuw leren kennen,... is plots niet meer zo vanzelfsprekend. Daarnaast is het voor veel jongeren die Nederlands niet als moedertaal hebben niet makkelijk om de taal te blijven oefenen. Daarom matchen we Babbelbuddy’s: een jongere die nieuw is in België en graag Nederlands wil oefenen met een jongere die Nederlands als moedertaal heeft. Via Whatsapp, Skype, Zoom, Facebook,…houden ze dan contact. Voor de ene een kans om Nederlands te oefenen, voor de andere een kans om een interculturele ontmoeting aan te gaan. Zo stimuleren we ook in deze gekke tijden het talent voor samen leven! 

Of beter, het talent voor samen (Nederlands) leren. 

Ondertussen werden er al 260 Babbelbuddy’s aan elkaar gematcht, goed voor 130 duo’s dus! Een van deze duo’s is Lore en Youssra. Lees hier meer over hun ervaringen.

TRY-ACT (Globelink ism Youca)

Jonge denkers & doeners kunnen hier samen hun talenten ontdekken, inspiratie opdoen en overgaan tot actie. #impACT

Met TRY//ACT gaat YOUCA in samenwerking met Globelink een traject aan waarbij jongeren zich verdiepen en cre-actief aan de slag te gaan met een mondiale uitdaging, dit jaar "shrinking space". Jonge denkers & doeners kunnen bij TRY//ACT hun talenten versterken en door teamwerk hun oplossingen en acties op de uitdagingen afvuren.
In 2020 richten we onze pijlen op 'shrinking space', letterlijk vertaald als 'krimpende ruimte': het wordt mensen steeds moeilijker gemaakt om op te komen voor hun (mensen)rechten. Dit geldt voor volwassenen én jongeren wereldwijd, in Brazilië, de Filipijnen en ook in België. Denk bijvoorbeeld aan de kritiek die de klimaatspijbelaars het voorbije jaar in de media kregen. Naar de stem van jongeren moet meer geluisterd worden!

Hoe zorgen we, als jongere, ervoor dat er met onze mening wordt rekening gehouden en dat we op een actieve manier kunnen participeren in onze maatschappij? Wat betekent ‘shrinking space’ in België voor ons en welke organisaties gaan hiermee aan de slag?

Over deze vragen buigen we ons in 2020. TRY//ACT is een traject dat we samen aangaan. We maken kennis met inspirerende organisaties en mensen, verleggen onze grenzen, ondernemen actie,... En als kers op de taart dagen we 100 jongeren uit om samen met ons, tijdens de YOUCA Action Day, aandacht te vragen voor de toenemende 'shrinking space' voor jongeren wereldwijd. #impACT

We gingen in gesprek met deze jongeren. Beluister hier de podcast!

Duurzaam op kamp (Tumult)

Tumult organiseert elke zomer kampen voor kinderen en jongeren met een vluchtverhaal en/of uit een kwetsbare situatie. De vrijwilligers die alle zotte activiteiten in elkaar steken en de kampen begeleiden noemen we de Tummy’s. Twee van deze Tummy’s zijn Laura en Fee, zij zetten hun schouders deze zomer onder de duurzaamheidschallenges op kamp.

Wat begon met een babbeltje met enkele vrijwilligers op cursus groeide uit tot de werkgroep duurzaamheid waar Laura en Fee zich nu voor inzetten. Hun doel: Nadenken hoe ze het thema op maat van de Tummy’s kunnen brengen. Daarom passen ze duurzaamheid toe op de kampen via filmpjes, challenges,... Dingen die zo veel mogelijk aansluiten bij de leefwereld van de vrijwilligers én in makkelijke taal.

 

Deze zomer gingen kookploegen groenten kopen bij lokale buren, werden er vlogs gemaakt om te tellen hoeveel lichten onnodig aan het branden waren, deelnemers en animatoren gingen op zoek naar afval op dagtocht,... Kortom, de strijd was hevig. Hoe Fee en Laura daarvoor gezorgd hebben kom je in onderstaande video te weten:

Chateau Quarantaine (Globelink)

Chateau Quarantaine is de uitwerking van een projectidee van een aantal

Globelink jongeren. Gezien de huidige Corona situatie stelden zij zichzelf de vraag

Hoe kan je als jongere veerkrachtig zijn in een veranderende samenleving?

 

Voor we ons verdiepen in dit project, laten we even stilstaan bij het begrip veerkracht.

Psychologische veerkracht is een karaktereigenschap. Door deze eigenschap kan men flexibel met stressvolle situaties omgaan. Iemand met een veerkrachtige persoonlijkheid heeft het vermogen om vanuit moeilijke- en belastende situaties weer terug te veren.”

pasted image 0.png

Ferre (deelnemer): “Volgens mij gaat veerkracht over altijd gij en de situatie. Gij hebt invloed op de situatie, maar de situatie heeft ook invloed op u. Ge beïnvloedt elkaar. En sommige situaties vragen mee veerkracht van u dan anderen. Ik denk dat ge daarin kunt groeien. Als dat als noodzaak uit, alleen. Omdat ge bijvoorbeeld geen vrienden of familie hebt. Dan kunt ge het uzelf aanleren. Maar ik denk dat het optimaal is om het samen te leren met iemand. Die anderen kunnen u leren om gepast te reageren op situaties. Maar ik denk dat als ge die bronnen niet hebt, als ge geen familie hebt waarop ge kunt steunen, als ge geen vrienden hebt waarop ge kunt vertrouwen… Dan kunt ge ook een sterk persoon worden, door vooral op uzelf te vertrouwen en uw eigen grenzen te kennen.”

Femke (deelnemer): “Ik denk dat wij ons wel verplicht veerkrachtig hebben moeten tonen in de corona crisis. Omdat alles heel snel ging terwijl dat indien er dingen niet verplicht gingen geweest zijn, dan hadden we misschien minder snel veerkrachtig geweest” 

Veerkracht is een vrij groot, soms beangstigend begrip dat soms moeilijk in concrete situaties te vertalen valt. Wat is veerkracht voor mij? Hoe kan ik veerkrachtig zijn voor mezelf, en hoe voor de maatschappij? Ben ik veerkrachtig (genoeg)? Allemaal vragen waar ze met chateau quarantaine een antwoord op zoeken. Hun idee om een krachtig alternatief op die vragen te formuleren?

Een experiment aangaan, dat ze samen vorm konden geven. Een week lang offline gaan (zonder digitale prikkels), werken met de talenten en goesting vanuit de deelnemers met een focus op uitwisseling, elkaar inspireren en reflectie.

Daar was het dan: de geboorte van Chateau Quarantaine. 4 dagen lang sloten een groepje jongeren zich onder toeziend oog van Fien (Globelink) op in een Kasteel in Lokeren. De gsm, ipad, iphone en alle andere i-toestellen vlogen langs de kant. Gesprek, activiteit, veerkracht en verbinding werden de nieuwe instagram en facebook van de week. Ongestoord, en weg van de wereld waren ze.

 

Wat er nog speciaal was aan het concept van dit project, was, vreemd genoeg, het gebrek aan voorbereiding. Niet zoals je op het eerste zicht denkt, want uiteraard was dit keurig voorbereid. Maar er was heel bewust ruimte gecreëerd voor de invulling van jongeren. De planning was niet volledig afgelijnd en uitgestippeld, de jongeren hadden deze zelf in de hand. Zo was er een brede waaier aan verschillende soorten activiteiten, van inhoudelijke tot creatieve, vaak met focus op groepsdynamica. Zo bedachten ze zelf een resem aan activiteiten en werden deze door de groep gestemd om tot de uiteindelijke planning te komen. 

pasted image 0.png

Elk van de deelnemers koos ook een nummer, lied of muziekstuk wat voor hen echt veerkracht naar boven brengt. Wat veerkracht vertegenwoordigt, of wat hen veerkrachtiger maakt. Deze selectie kan je hier beluisteren!

Na de intensieve maar oh zo deugddoende week schreven ze elk een brief naar hun future self. Een ode aan hun tijd in quarantaine, wat ze geleerd hebben, wat ze meenemen, wat ze wensen of hopen voor hun toekomstige zelf. Er staat vanalles in, maar éen ding is zeker: ‘t was een succes! Dat bewijst Antje graag.

 

“Ik ben vooral heel trots hoe we op korte tijd echt wel heel hecht zijn geworden. Dit toont nog maar eens wat er kan gebeuren als schermen verdwijnen, en je bij wijze van spreken gedwongen wordt om steeds opnieuw in verbinding te staan met elkaar. Ook de motivatie bij alle jongeren was echt heel hoog, en dat was echt fantastisch om te zien.”

 

Antje (19).

bottom of page