Gedurende de coronacrisis zien we dat politici hun best doen om de tips en tricks van wetenschappers te implementeren in hun beleid. Alle sectoren (economie, volksgezondheid, sociaal,...) trachten zo goed mogelijk samen te werken om het virus in te dijken. Hoe zorgen we ervoor dat ook na ‘het coronatijdperk’ overleg efficiënter kan plaatsvinden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er een efficiënter bestuurssysteem komt waarin wetenschappers, politici, burgers, bedrijven overeenkomen om bepaalde problemen (corona/klimaat/...) op te lossen?
top of page
Goesting om te discussiëren over een actueel thema (klimaat, social justice, dekolonisering, gender, identiteit, migratie,...)? Benieuwd naar de mening van anderen over een onderwerp waar jij nog mee worstelt? Zit je met een prangende vraag en ben je op zoek naar antwoorden? Zin om te brainstormen over een actie?
Dan ben je hier op het juiste (web)adres! Stel al je vragen op dit discussieforum & ga in gesprek met andere jongeren.
Voor de creatievelingen onder ons: wil je een foto maken van jouw favoriete slogan na een hevige betoging? Sta je te popelen om jouw knettergekke cartoon met ons te delen? Wil je een inspirerend gedicht de wereld in sturen?
Laat je maar volledig gaan op ons Creatief Forum!
bottom of page
Ik geloof ook dat in het cartoontje nog een 4e bank mocht staan: de media. Hoe de media alles in beeld brengt en over communiceert is heel impactvol. Zo wordt tegenwoordig quasi alleen nieuws in beeld gebracht over corona, terecht zou je kunnen zeggen, maar wat met problemen die niet ophouden door een pandemie, ik denk aan migratie, klimaat etc. Zo is er in het begin van de quarantaineperiode een aardbeving geweest in Kroatië, die niet eens in het Journaal besproken is geweest. Dit geeft maar aan hoe media ons denkpatroon beïnvloedt. Daarom denk ik dat zo'n Nationale Veiligheidsraad wel kan werken, want dan kan het niet anders dan dat klimaat in het nieuws komt, en het komt dan in de media met bewijzen, met cijfers, met wetenschappers. Dit alles had eigenlijk al het geval moeten zijn, maar is me pas opgevallen dat het ontbrak toen ik iedere dag Mark Van Ranst in het Journaal zag.
--> Laat de mensen aan het woord die iets te zeggen hebben, de wetenschappers, vraag naar hun adviezen en vraag dan aan de politici waarom ze die niet opvolgen i.p.v. de politici de kans te geven zich er weer uit te lullen wanneer gevraagd wordt wat zij doen voor het klimaat.